PONIEDZIAŁEK 07.03.2016 - NEWS |
|
Przypomnijmy, że wcześniej kompozycja Sama Smitha i Jimmy'ego Napesa otrzymała statuetkę Złotego Globu w tej samej kategorii. Smithowi udało się zatem powtórzyć sukces Adele, której piosenka tytułowa do Skyfall nagrodzona została obiema najważniejszymi w amerykańskiej branży filmowej nagrodami. Warto przy tej okazji zauważyć, że Writing's on the Wall jest pierwszym w historii bondowskiej serii utworem, który dotarł na szczyt brytyjskiej listy przebojów UK Singles Chart.
Na ironię zakrawa fakt, że tak powszechnie krytykowana piosenka odniosła tak ogromny sukces. Praktycznie od dnia premiery utworu nie ustają głosy krytyki, które przede wszystkim skupiają się na warstwie wokalnej, a w szczególności – na charakterystycznym dla Smitha falsecie, którego brzmienie część słuchaczy uznaje wręcz za groteskowe.
Bez wątpienia Writing's on the Wall jest trudną kompozycją, która ze względu na zastosowane środki muzycznego wyrazu: wolne tempo, wysoką gamę i wspomniany wcześniej falset (przeplatany barytonem), może być problematyczna w odbiorze. W szczególności dla osób przyzwyczajonych do wykorzystujących bezpieczniejsze brzmienie współczesnych utworów popowych.
Mówi się, że o gustach się nie dyskutuje. Czy powszechna niechęć do Writing's on the Wall świadczy o guście słuchaczy, czy też o jego braku – nie nam oceniać.
Wszystkich nieprzekonanych do utworu Smitha pocieszamy: nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej. Brytyjska grupa rockowa Radiohead w grudniu udostępniła skomponowaną przez siebie piosenkę tytułową do SPECTRE (pod tym samym tytułem), która jednak nie znalazła uznania u producentów filmu. Słuchając ją można spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie: czy aby na pewno falset Smitha jest najgorszą rzeczą, jaka mogła spotkać bondowską serię?
|